Komisja wszczęła dziś formalne postępowanie w celu oceny, czy Temu mogło naruszyć akt o usługach cyfrowych w obszarach związanych ze sprzedażą nielegalnych produktów, potencjalnie uzależniającą konstrukcją usługi, systemami wykorzystywanymi do rekomendowania użytkownikom zakupów, a także dostępem do danych dla naukowców.
Dzisiejsza decyzja jest następstwem wstępnych analiz sprawozdania z oceny ryzyka przedstawionego przez Temu pod koniec września 2024 r., odpowiedzi na formalne wnioski Komisji o udzielenie informacji z 28 czerwca 2024 r. i 11 października 2024 r., a także informacji udostępnionych przez osoby trzecie. Komisja oparła się również na informacjach udostępnianych za pośrednictwem mechanizmu współpracy z organami krajowymi w ramach Europejskiej Rady Koordynatorów ds. Usług Cyfrowych, w szczególności z irlandzkim koordynatorem ds. usług cyfrowych.
Ściślej rzecz ujmując, dochodzenie skupi się na następujących obszarach:
- Systemy stosowane przez Temu mają na celu ograniczenie sprzedaży produktów niezgodnych z wymogami w Unii Europejskiej. Dotyczy to m.in. systemów mających na celu ograniczenie ponownego pojawiania się wcześniej zawieszonych nieuczciwych przedsiębiorców, o których wiadomo, że w przeszłości sprzedawali produkty niezgodne z wymogami, a także systemów mających na celu ograniczenie ponownego pojawiania się towarów niezgodnych z wymogami.
- Ryzyko związane z uzależniającą konstrukcją usługi, w tym z podobnymi do gier programami nagród, oraz systemami, które Temu posiada w celu ograniczenia ryzyka wynikającego z takiej uzależniającej konstrukcji, co może mieć negatywne konsekwencje dla fizycznego i psychicznego samopoczucia danej osoby.
- Przestrzeganie obowiązków wynikających z aktu o usługach cyfrowych w związku ze sposobem, w jaki Temu rekomenduje użytkownikom treści i produkty. Obejmuje to wymóg ujawnienia głównych parametrów stosowanych w systemach rekomendacji Temu oraz zapewnienia użytkownikom co najmniej jednej łatwo dostępnej opcji, która nie jest oparta na profilowaniu.
- Przestrzeganie obowiązku zapewnienia naukowcom dostępu do publicznie dostępnych danych Temu wynikającego z aktu o usługach cyfrowych.
Temu groziłaby odpowiedzialność na mocy aktu o usługach cyfrowych, gdyby podejrzenia Komisji okazały się słuszne, ponieważ niedociągnięcia te stanowiłyby naruszenie art. 27, 34, 35, 38 i 40 aktu o usługach cyfrowych. Komisja przeprowadzi teraz w trybie priorytetowym szczegółowe dochodzenie. Wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o wyniku.
Kolejne kroki
Po formalnym wszczęciu postępowania Komisja będzie nadal gromadzić dowody, na przykład wysyłając do Temu lub osób trzecich dodatkowe wnioski o udzielenie informacji lub prowadząc działania monitorujące lub rozmowy.
Wszczęcie formalnego postępowania upoważnia Komisję do podjęcia dalszych kroków w zakresie egzekwowania przepisów, w tym do przyjęcia decyzji stwierdzającej niezgodność z przepisami. Komisja jest również uprawniona do zaakceptowania zobowiązań podjętych przez Temu w celu rozwiązania kwestii będących przedmiotem postępowania.
Akt o usługach cyfrowych nie określa żadnego prawnego terminu zakończenia formalnego postępowania. Czas trwania szczegółowego dochodzenia zależy od kilku czynników, w tym złożoności sprawy, zakresu, w jakim dane przedsiębiorstwo współpracuje z Komisją, oraz wykonywania prawa do obrony.
Ponadto wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o jego wyniku ani o żadnym innym postępowaniu, które Komisja może podjąć na podstawie innych artykułów aktu o usługach cyfrowych.
Podobnie nie wyklucza to żadnych przyszłych działań w zakresie egzekwowania prawa, które mogą zostać podjęte przez krajowe organy ochrony konsumentów w ramach sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC) w odniesieniu do wypełniania przez Temu obowiązków wynikających z unijnego prawa konsumenckiego. Komisja będzie kontynuować wysiłki na rzecz współpracy z organami krajowymi przy egzekwowaniu aktu o usługach cyfrowych, w tym za pośrednictwem specjalnej grupy roboczej ds. konsumentów i internetowych platform handlowych Europejskiej Rady Koordynatorów ds. Usług Cyfrowych.
Podobnie wszczęcie formalnego postępowania nie wyklucza działań i decyzji, które mogą być podejmowane przez organy nadzoru rynku na podstawie dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów od dnia 13 grudnia 2024 r.).
Kontekst
Temu został wyznaczony jako bardzo duża platforma internetowa 31 maja 2024 r. na mocy unijnego aktu o usługach cyfrowych, po tym jak zadeklarował, że ma ponad 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE. W ciągu czterech miesięcy od wyznaczenia Temu musiało spełnić najbardziej rygorystyczne obowiązki mające zastosowanie do bardzo dużych platform internetowych, jak określono w akcie o usługach cyfrowych. Obejmują one obowiązek należytej oceny i ograniczenia wszelkiego ryzyka systemowego wynikającego z jej usług. Temu ostatnio zadeklarowało 92 miliony użytkowników miesięcznie we wrześniu 2024 r.
Aby uzyskać więcej informacji
Tekst aktu o usługach cyfrowych w Dzienniku Urzędowym UE
Bardzo duże platformy internetowe i wyszukiwarki w ramach aktu o usługach cyfrowych
Ramy egzekwowania na podstawie aktu o usługach cyfrowych
Akt o usługach cyfrowych – pytania i odpowiedzi
źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.