W Zamościu odbyły się warsztaty współorganizowane przez Dyrekcję Generalną ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych Komisji Europejskiej (DG Home) oraz Przedstawicielstwo PKP w Brukseli. Ich celem był przegląd dotychczasowych doświadczeń związanych z użytkowaniem mobilnych detektorów materiałów wybuchowych oraz niebezpiecznych substancji chemicznych. Detektory zostały nieodpłatnie udostępnione przez Komisję Europejską – we współpracy z Przedstawicielstwem PKP – polskim służbom granicznym i stołecznej Policji działającym na terenach kolejowych.
W ramach warsztatów odbyły się spotkania z użytkownikami sprzętu: z przedstawicielami Straży Granicznej, Policji oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa z PKP S.A. i PKP Intercity. Przedstawiciele Komisji Europejskiej odwiedzili również przejście graniczne z Ukrainą, aby na miejscu zapoznać się z technikami operacyjnymi stosowanymi przez polskie służby w zakresie kontroli pociągów pasażerskich i towarowych przyjeżdżających do Polski z użyciem sprzętu do wykrywania materiałów wybuchowych.
Udostępnienie przez Komisję Europejską zaawansowanych urządzeń detekcyjnych oraz realizacja programu ich testowego użytkowania – we współpracy z PKP i polskimi służbami – na terenach kolejowych (dworcach, pociągach, terminalach cargo i przejściach granicznych) ma na celu nie tylko dodatkowe wzmocnienie bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce, lecz także wsparcie Komisji w opracowaniu europejskich standardów dotyczących wymogów operacyjno-technicznych, jakie tego typu sprzęt powinien spełniać, by działać skutecznie i efektywnie w konkretnym środowisku operacyjnym – w tym przypadku na obszarach kolejowych.
Radosław Olszewski, ekspert ds. bezpieczeństwa w Komisji Europejskiej (Dyrekcja Generalna ds. Migracji i spraw Wewnętrznych):
Warsztaty te, wraz z testami sprzętu przyczyniają się do realizacji dwóch kluczowych priorytetów polityki UE: opracowania dobrowolnych norm unijnych dotyczących sprzętu wykrywającego (w ramach unijnej Agendy Przeciwdziałania Terroryzmowi) oraz wzmocnienia zdolności wykrywania broni palnej i materiałów wybuchowych na zewnętrznych granicach UE, w szczególności w Polsce.
Dzięki wsparciu polskich służb ten kluczowy aspekt procesu wykrywania materiałów wybuchowych został pomyślnie opracowany.
Dodatkowym, bezprecedensowym sukcesem testu, było wykorzystanie tego sprzętu przez warszawską policję w systemie kolejowym i transporcie zbiorowym w celach prewencyjnych, co znacznie usprawniło pracę policji i przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa na warszawskich dworcach.
To osiągnięcie ponownie podkreśla wyjątkowe zaangażowanie Policji Polskiej i Straży Granicznej, których praca przynosi wymierne korzyści dla bezpieczeństwa wszystkich państw członkowskich UE.
Tomasz Lachowicz, Dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Brukseli:
Bezpieczeństwo transportu kolejowego w Polsce od zawsze było dla PKP priorytetem. Dzięki staraniom Przedstawicielstwa PKP w Brukseli oraz naszej ścisłej współpracy z Komisją Europejską (DG HOME), a także z międzynarodowymi partnerami i innymi europejskimi kolejami w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania sabotażom i aktom terrorystycznym, udało się zrealizować szereg projektów współfinansowanych przez UE. Nieodpłatne udostępnienie przez Komisję zaawansowanego sprzętu detekcyjnego PKP, a następnie polskim służbom, to kolejny ważny krok w zacieśnianiu naszej współpracy z KE w tym obszarze.
Ppor. Straży Granicznej Krzysztof Hornecki, starszy specjalista Sekcji Bezpieczeństwa w Komunikacji:
Przekazanie nowoczesnego urządzenia IONSCAN 600 Straży Granicznej znacząco wzmacnia nasze możliwości techniczne. Dzięki zaawansowanej technologii IONSCAN 600 usprawnia kontrole graniczne, zwiększając bezpieczeństwo państwa i obywateli, a jednocześnie nie wydłuża czasu odpraw podróżnych.
Doceniamy przekazanie tego specjalistycznego sprzętu w ramach użyczenia jako realne wsparcie dla Straży Granicznej i wyraz troski o bezpieczeństwo na wschodniej granicy RP. Jesteśmy przekonani, że dalsze przedłużenie użytkowania urządzenia na obszarach kolejowych przyczyni się do podniesienia standardów kontroli granicznej oraz skuteczniej zapobiegnie przemytowi materiałów wybuchowych.
Kontekst
Program testowy realizowany przez PKP jest częścią planu dla UE w dziedzinie walki z terroryzmem (CT Agenda), czyli szerszych działań realizowanych przez Komisję Europejską od 2020 r. w zakresie harmonizacji i wzmacniania zabezpieczeń infrastruktury publicznej.
Urządzenia wykrywające są w stanie identyfikować obiekty i substancje mogące stanowić zagrożenie np. materiały wybuchowe. Komisja, we współpracy z sektorem prywatnym, dąży do rozszerzenia wykorzystania tych technologii poza ruch lotniczy i wspiera dobrowolne wprowadzanie norm UE dotyczących urządzeń wykrywających. Celem jest zagwarantowanie, że technologie te będą skutecznie identyfikować niebezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając swobodny przepływ osób.
W listopadzie ubiegłego roku, Komisja Europejska przekazała PKP S.A. nowoczesne detektory IONSCAN 600 do wykrywania materiałów wybuchowych i niebezpiecznych substancji chemicznych, co stanowi kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich kolejach.
W 2019 roku Platforma Bezpieczeństwa Kolei UE przyjęła dokument dobrych praktyk dotyczący technologii bezpieczeństwa dostosowanych do realiów kolei, proponując rozwiązania, takie jak wyrywkowe lub celowe kontrole z wykorzystaniem mobilnych urządzeń wykrywających.
Projekt jest realizowany w Polsce dzięki współpracy Komisji Europejskiej z Przedstawicielstwem PKP w Brukseli.
Kontakt dla mediów: Ewa Modzelewska: Ewa.Modzelewska@ec.europa.eu
źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.