W najbliższych dniach w Zamościu odbędą się warsztaty współorganizowane przez Dyrekcję Generalną ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych Komisji Europejskiej oraz Przedstawicielstwo PKP w Brukseli. Ich celem jest przegląd dotychczasowych doświadczeń związanych z użytkowaniem mobilnych detektorów materiałów wybuchowych oraz niebezpiecznych substancji chemicznych. Detektory zostały nieodpłatnie udostępnione przez Komisję Europejską – we współpracy z Przedstawicielstwem PKP – polskim służbom granicznym i stołecznej Policji działającym na terenach kolejowych.

W ramach warsztatów przewidziano spotkania z użytkownikami sprzętu, w tym przedstawicielami Straży Granicznej, Policji oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa z PKP S.A. i PKP Intercity. Komisja Europejska odwiedzi również wybrane przejścia graniczne z Ukrainą, by zapoznać się z technikami operacyjnymi polskich służb w zakresie kontroli pociągów pasażerskich i towarowych przyjeżdżających do Polski.

Martin Schieffer, dyrektor w Komisji Europejskiej (Dyrekcja Generalna ds. Migracji i spraw Wewnętrznych):

Ta inicjatywa DG HOME jest częścią szerszych działań prowadzonych przez Komisję Europejską, których celem jest opracowanie dobrowolnych wymagań UE dotyczących sprzętu wykrywającego. Naszym priorytetem jest wspieranie państw członkowskich – a także producentów i operatorów – w osiąganiu jak najwyższych standardów wykrywania oraz zapewnieniu bezpieczeństwa obywatelom Unii Europejskiej, zwłaszcza tam, gdzie nie istnieją jeszcze krajowe standardy w tym zakresie.

Udostępnienie przez Komisję Europejską zaawansowanych urządzeń detekcyjnych oraz realizacja programu ich testowego użytkowania – we współpracy z PKP i polskimi służbami – na terenach kolejowych (dworcach, pociągach, terminalach cargo i przejściach granicznych) ma na celu nie tylko dodatkowe wzmocnienie bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce, lecz także wsparcie Komisji w opracowaniu europejskich standardów dotyczących wymogów operacyjno-technicznych, jakie tego typu sprzęt powinien spełniać, by działać skutecznie i efektywnie w konkretnym środowisku operacyjnym – w tym przypadku na obszarach kolejowych.

„Bezpieczeństwo transportu kolejowego w Polsce od zawsze było dla PKP priorytetem. Dzięki staraniom Przedstawicielstwa PKP w Brukseli oraz naszej ścisłej współpracy z Komisją Europejską (DG HOME), a także z międzynarodowymi partnerami i innymi europejskimi kolejami w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania sabotażom i aktom terrorystycznym, udało się zrealizować szereg projektów współfinansowanych przez UE. Nieodpłatne udostępnienie przez Komisję zaawansowanego sprzętu detekcyjnego PKP, a następnie polskim służbom, to kolejny ważny krok w zacieśnianiu naszej współpracy z KE w tym obszarze komentuje prowadzone obecnie testy sprzętu, jak i organizowane warsztaty Dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Brukseli – Tomasz Lachowicz.

Kontekst

Program testowy realizowany przez PKP jest częścią planu dla UE w dziedzinie walki z terroryzmem (CT Agenda), czyli szerszych działań realizowanych przez Komisję Europejską od 2020 r. w zakresie harmonizacji i wzmacniania zabezpieczeń infrastruktury publicznej.

Urządzenia wykrywające są w stanie identyfikować obiekty i substancje mogące stanowić zagrożenie np. materiały wybuchowe.

Komisja Europejska we współpracy z sektorem prywatnym, dąży do rozszerzenia wykorzystania tych technologii poza ruch lotniczy i wspiera dobrowolne wprowadzanie norm UE dotyczących urządzeń wykrywających. Celem jest zagwarantowanie, że technologie te będą skutecznie identyfikować niebezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając swobodny przepływ osób.

W listopadzie ubiegłego roku, Komisja Europejska przekazała PKP S.A. nowoczesne detektory IONSCAN 600 do wykrywania materiałów wybuchowych i niebezpiecznych substancji chemicznych, co stanowi kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich kolejach.

W 2019 roku Platforma Bezpieczeństwa Kolei UE przyjęła dokument dobrych praktyk dotyczący technologii bezpieczeństwa dostosowanych do realiów kolei, proponując rozwiązania, takie jak wyrywkowe lub celowe kontrole z wykorzystaniem mobilnych urządzeń wykrywających.

Projekt jest realizowany w Polsce dzięki współpracy Przedstawicielstwa PKP w Brukseli z Komisją Europejską.

źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.