W dniu dzisiejszym, po przeprowadzeniu skoordynowanego dochodzenia na szczeblu europejskim, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów (CPC) składająca się z krajowych organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej powiadomiła internetową platformę handlową i detalistę elektronicznego SHEIN o szeregu praktyk na swojej platformie, które naruszają unijne prawo konsumenckie. Sieć CPC poleciła przedsiębiorstwu SHEIN dostosowanie tych praktyk do unijnego prawa ochrony konsumentów. Przedsiębiorstwo
SHEIN jest nadal przedmiotem dochodzenia i zwrócono się do niego o dostarczenie dalszych informacji sieci CPC.
Działania sieci CPC przeciwko SHEIN są prowadzone przez właściwe organy krajowe Belgii, Francji, Irlandii i Niderlandów, koordynowane przez Komisję Europejską.
Kluczowe elementy skoordynowanego działania sieci CPC
Dochodzenie obejmuje szeroki zakres praktyk, z którymi konsumenci mają do czynienia podczas zakupów w SHEIN i które naruszają prawo UE, w tym:
- Fałszywe rabaty: udawanie, że oferuje lepsze oferty, pokazując obniżki cen, które nie są oparte na rzeczywistych „wcześniejszych cenach”.
- Sprzedaż pod ciśnieniem: wywieranie presji na konsumentów, aby dokonywali zakupów za pomocą taktyk, takich jak fałszywe terminy zakupu.
- Brakujące, nieprawidłowe i wprowadzające w błąd informacje: wyświetlanie niepełnych i nieprawidłowych informacji na temat praw konsumentów do zwrotu towarów i otrzymania zwrotu pieniędzy oraz nieprzetwarzanie zwrotów i zwrotów zgodnie z odpowiednimi prawami konsumentów.
- Zwodnicze etykiety produktów: stosowanie etykiet produktów, które sugerują, że produkt oferuje coś specjalnego, gdy w rzeczywistości odpowiednia cecha jest wymagana przez prawo.
- Wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju: Dostarczanie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji na temat korzyści płynących ze zrównoważonego rozwoju produktów.
- Ukryte dane kontaktowe: Konsumenci nie mogą łatwo skontaktować się z SHEIN w przypadku pytań lub skarg.
Ponadto sieć CPC zwróciła się do przedsiębiorstwa SHEIN o udzielenie informacji w celu oceny przestrzegania przez nie dalszych obowiązków wynikających z unijnego prawa ochrony konsumentów, takich jak obowiązek zapewnienia, aby rankingi, recenzje i oceny produktów nie były przedstawiane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd. Sieć bada również, czy SHEIN informuje konsumentów o sposobie podziału obowiązków wynikających z umowy między sprzedawcą będącym osobą trzecią a SHEIN (w stosownych przypadkach) oraz czy prawa konsumentów nie mają zastosowania do umowy w przypadkach, gdy sprzedawca będący osobą trzecią nie jest przedsiębiorcą.
To działanie w zakresie egzekwowania prawa stanowi uzupełnienie prowadzonego przez Komisję dochodzenia dotyczącego aktu o usługach cyfrowych. Oba działania mają na celu zapewnienie bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego, w którym prawa konsumentów w Europie są w pełni chronione.
Kolejne kroki
SHEIN ma teraz miesiąc na udzielenie odpowiedzi na ustalenia sieci CPC i zaproponowanie zobowiązań dotyczących sposobu, w jaki zajmą się zidentyfikowanymi kwestiami prawa konsumenckiego. W zależności od odpowiedzi SHEIN sieć CPC może nawiązać dialog z przedsiębiorstwem. Jeżeli SHEIN nie rozwiąże problemów zgłoszonych przez sieć CPC, organy krajowe mogą podjąć środki egzekwowania prawa w celu zapewnienia zgodności. Obejmuje to możliwość nakładania grzywien na podstawie rocznego obrotu SHEIN w zainteresowanych państwach członkowskich UE.
Kontekst
5 lutego 2025 r. Komisja opublikowała komunikat w sprawie kompleksowego unijnego zestawu narzędzi na rzecz bezpiecznego i zrównoważonego handlu elektronicznego. W komunikacie przedstawiono, w jaki sposób można stawić czoła wyzwaniom związanym z przywozem w ramach handlu elektronicznego na każdym etapie cyklu życia produktu. Integralnym i zasadniczym elementem tego podejścia są wspólne działania sieci CPC w zakresie egzekwowania prawa oraz ich ścisła koordynacja, w szczególności z działaniami Komisji w zakresie egzekwowania prawa w ramach aktu o usługach cyfrowych.
Ponadto w rozporządzeniu w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów wymaga się, aby w odniesieniu do wszystkich produktów konsumpcyjnych istniał podmiot gospodarczy mający siedzibę w UE w celu zapewnienia zgodności z wymogami bezpieczeństwa produktów.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów krajowe organy ochrony konsumentów 27 państw członkowskich UE, Norwegii i Islandii wspólnie tworzą sieć CPC w celu badania i egzekwowania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów przed naruszeniami transgranicznymi. Komisja Europejska ułatwia, a w pewnych okolicznościach również koordynuje, takie wspólne działania dochodzeniowo-śledcze i egzekucyjne. Obowiązki w zakresie prawa konsumenckiego, na które powołuje się sieć CPC wobec SHEIN, można znaleźć w dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych, dyrektywie w sprawie praw konsumentów, dyrektywie w sprawie podawania cen oraz dyrektywie o handlu elektronicznym.
26 kwietnia 2024 r. SHEIN został wyznaczony jako bardzo duża platforma internetowa na mocy aktu o usługach cyfrowych. Cztery miesiące po wyznaczeniu SHEIN musiał spełnić najbardziej rygorystyczne wymogi mające zastosowanie do bardzo dużych platform internetowych. Obejmują one obowiązek należytej oceny i ograniczenia wszelkiego ryzyka systemowego wynikającego z jej usług. Komisja prowadzi obecnie dochodzenia w ramach aktu o usługach cyfrowych dotyczące SHEIN, które dotyczą między innymi obecności nielegalnych treści i towarów na rynku SHEIN, przejrzystości jego systemów rekomendacji oraz środków mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z ochroną konsumentów, zdrowiem publicznym i dobrostanem użytkowników.
Skoordynowane działania sieci CPC przeciwko SHEIN pozostają bez uszczerbku dla toczących się postępowań prowadzonych przez organy krajowe. Włoski organ ds. konkurencji ogłosił krajowe postępowanie w sprawie praktyk handlowych SHEIN. Podobnie skoordynowane działanie pozostaje bez uszczerbku dla dochodzeń i postępowań, które Komisja Europejska wszczęła na podstawie aktu o usługach cyfrowych lub może podjąć decyzję o wszczęciu ich w przyszłości. Ponadto skoordynowane działanie nie wyklucza żadnych bieżących ani przyszłych działań organów nadzoru rynku w zakresie egzekwowania prawa na podstawie przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów.
Dochodzenie prowadzone przez sieć CPC jest również poparte informacjami statystycznymi z Europejskich Centrów Konsumenckich na temat najczęstszych problemów związanych ze skargami konsumentów przeciwko SHEIN.
źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.