Komisja Europejska zaktualizowała dziś unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego, czyli wykaz linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w Unii Europejskiej, ponieważ nie spełniają one międzynarodowych norm bezpieczeństwa. Po dzisiejszej aktualizacji wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane w Surinamie i Tanzanii zostali włączeni do wykazu i nie mogą już prowadzić działalności w UE.
Zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa lotniczego Europejczykom i wszystkim innym podróżującym pasażerom jest centralnym elementem polityki Komisji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Decyzja ta opiera się na poważnych zastrzeżeniach dotyczących bezpieczeństwa stwierdzonych podczas ocen przeprowadzonych przez ekspertów Unii Europejskiej ds. bezpieczeństwa lotniczego. Ujawniły one, że organy lotnictwa cywilnego w tych krajach nie są w stanie zapewnić przestrzegania międzynarodowych norm bezpieczeństwa w odniesieniu do przewoźników lotniczych. W przypadku Surinamu i Tanzanii stwierdzone niedociągnięcia w zakresie bezpieczeństwa obejmują zarówno obszary operacyjne, jak i regulacyjne. Obejmują one niedobór wykwalifikowanego personelu, nieskuteczne procesy nadzoru nad operacjami lotniczymi i zdatnością do lotu oraz nieprzestrzeganie międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez organy lotnictwa cywilnego obu państw i certyfikowanych przewoźników lotniczych.
Kontekst
Dzisiejsza aktualizacja unijnego wykazu bezpieczeństwa lotniczego opiera się na jednomyślnej opinii ekspertów ds. bezpieczeństwa lotniczego z państw członkowskich, którzy spotkali się w Brukseli w dniach 13–15 maja 2025 r. pod auspicjami Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE. Komitetowi przewodniczy Komisja Europejska przy wsparciu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego również popiera tę aktualizację. Decyzje w ramach unijnego wykazu bezpieczeństwa lotniczego opierają się na międzynarodowych normach bezpieczeństwa, a w szczególności na normach wydanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
W związku z dzisiejszą aktualizacją 169 linii lotniczych ma zakaz wstępu do nieba w UE:
- 142 przedsiębiorstwa lotnicze posiadające certyfikaty wydane w 17 państwach[1] ze względu na niewystarczający nadzór nad bezpieczeństwem sprawowany przez władze lotnicze tych państw;
- 22 linie lotnicze posiadające certyfikaty wydane w Rosji, a także 5 indywidualnych linii lotniczych z innych państw, na podstawie stwierdzonych poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa: Air Zimbabwe (Zimbabwe), Avior Airlines (Wenezuela), Iran Aseman Airlines (Iran), Fly Baghdad (Irak) i Iraqi Airways (Irak).
Dwie dodatkowe linie lotnicze podlegają ograniczeniom operacyjnym i mogą latać do UE tylko określonymi typami statków powietrznych: Iran Air (Iran) i Air Koryo (Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna).
źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce